Sådan får du organisk trafik til et nystartet website

Det seneste indlæg her på min blog handlede om, at jeg har startet et nyt website om rejser til Asien. Derfor har jeg for nylig været i den situation som alle marketers på et tidspunkt befinder sig i – man har startet et nyt website, arbejdet på at udarbejde gode artikler og vil nu gerne have nogle organiske (gratis) besøg ind via Google.

Men hvor starter man og er der nogle lavthængende frugter man kan bruge til sit SEO game her i 2018? Jeg har spurgt en række dygtige online marketing folk, der i denne artikel deler deres tips til at få organisk trafik på et nystartet website.

Hermed giver jeg ordet til de kloge folk.

Henrik Andersen fra gaveinspiration.dk:

Byg 30 nemme links til hjemmesiden

Når jeg har lanceret en ny affiliate hjemmeside, så starter jeg altid med at bygge nogle hurtige og nemme links til siden.

30 links lyder måske af meget, men sætter du det i system, så kan du nemt lave 30 ganske fine links på få timer.

Det kan fx være fra:

  • Profillinks (Fx fra Amino.dk, Kommunikationsforum.dk og lignende)
  • Sociale profiler (Google+, LinkedIn, Elle.co og lignende)
  • Dine egne online visitkort (About.me, brandyourself.com, wix.com, blogspot.com og mange flere)
  • Dine egne hjemmesider (Dit personlige domæne og andre hjemmesider du driver)
  • Social sharing tjenester (Folkd.com, Itsmyurls.com osv.)
  • Andre (Minecookies.org, stoppapirspild.dk, anyhed.dk osv.)
  • Et par af de bedste danske linkkataloger og artikeldatabaser

Hvis du først skal til at oprette alle disse, så tager det længere tid, men næste gang du skal starte et nyt projekt kan du gøre det hurtigt. Jeg har oplevet mange gange at disse links sagtens kan booste rankings for især EMD projekter.

Herefter vil jeg gå efter mere relevante og gerne trafikskabende links fra high trust hjemmesider, samt en kombination af flere af ovenstående.

En metode jeg også ofte selv benytter er at monitorere mine vigtigste søgeord med talkwalker.com/alerts, sådan så jeg får en email når mit søgeord/søgefrase benyttes et sted på nettet. Det kunne f.eks. være i et forum eller på en blog. Kan du blande dig i debatten den slags steder og skrive en værdifuld kommentar, så har du ikke alene fået et fint link, men du har også skabt potentiale for at få trafik ud af dit link. Om ikke andet, så i hvert fald så længe tråden er aktiv.

Tim P fra Webhoteloversigt:

Et af de bedste råd jeg kan komme med er at fokusere på long tail søgninger. I særdeleshed, hvis du arbejder indenfor en niche med høj konkurrence og hvor de etablerede ‘spillere på markedet’ sidder på de tungeste søgeord. Lad os sige, at du starter et nyt website i rejsebranchen, hvor tunge søgninger således ville være ‘hoteller’ og ‘flybilletter’.

Du vil måske gerne have en artikel til at ranke på ‘hotel i New York’, men hvis vi kigger på side 1 på Google kan vi se, at her er det nogle ekstremt tunge konkurrenter, der holder alle pladserne.

Derfor bør du fokusere på søgninger ala ‘anbefaling af hotel i New York’, hvor der også er plads til mere almindelige websites. Den besøgende leder jo stadig efter et hotel, så hvis du er affiliate har du også på denne søgeterm en masse potentielle besøgende, der sidder klar med Visa-kortet i hånden.

Søren S fra ekonomi.dk

Som nystartet uden stor kapital, vil jeg anbefale, at man starter med at skrevet en super god forsidetekst til sit website. Derudover analysere sig frem til søgeord, som har stort potentiale ift. konkurrencen på søgeordet og skrive indhold dertil. Det er typisk ved longtail søgninger med en en form for buyer intent. Herefter går du i gang med at skrive f.eks. 20 artikler.
Når du har dit website, som er sat fornuftigt op, har de første 20 artikler, laver du du alle de gratis links, som du kan finde. Tjek konkurrenter og andre websites I andre brancher igennem værktøjet Ahrefs.
Efter noget tid vil du begynde at kunne tjene penge på dit website og efterfølgende købe dig til tekstforfatning og linkbuilding for at komme endnu hurtigere frem.

Simon Nygård fra Morningtrain.dk:

En page titels er den øverste titel du ser i Googles søgeresultater, når du f.eks. søger efter en ny cykelpumpe, vil du blive præsenteret for følgende forslag: (Den blå streg markerer page titels)

google

Google vægter denne titel utrolig højt, når de vurderer, om de vil vise dig eller din konkurrent. Ved at arbejde fokuseret med at skabe fængende og søgeoptimeret page titels, kan du komme et stort skridt foran de konkurrenter, der ikke har arbejdet ligeså dedikeret med det område.

Hvis du skal arbejde med SEO på et helt nyt website, så bør arbejdet med page titels være noget af det første du arbejder med.

Som udgangspunkt bør page titlen indeholde et hovedsøgeord, som du ønsker at rangere på i Google.

Hovedsøgeordet bør stå som det første i titlen, da Google vægter det første i titlen højest.

Det er nemlig ikke helt uden grund, at alle cykelbutikkerne i det ovenstående eksempel har valgt at placere søgeordet ”cykelpumpe” som det første i titlen. Det virker.

Udover at placere dit hovedsøgeord først i titlen, så er det også vigtigt at titlen taler til brugerne og de får lyst til at klikke på dit resultat. Hvis vi tager eksemplet med cykelpumpere, kan vi kalde titlen for følgende:

seo tip

Her står ”Cykelpumpe” i starten af titlen. Derudover taler vi til brugernes behov ved at sige, at de slipper for flade dæk, hvilket er årsagen til at man køber en cykelpumpe. Til slut nævner vi, at vi har et stort udvalg og på den måde gør brugeren opmærksom på, at de helt sikkert kan finde den næste cykelpumpe hos jer.

Som bonus formår du også at bruge hovedsøgeordet: ”cykelpumpe” i flertal, da vi også har inkluderet søgeordet: ”cykelpumpere” i titlen. På den måde kan vi også fremstå relevant for dem, der søger ”cykelpumpere”.

Nu sidder den lige i skabet. Næsten….

Hvis vi skal konkurre med Cykelpartner, Fri bikeshop og Thansen, der alle har nogen fine søgeoptimeret titler, så skal vi skille os ud, så vi fremstår mere tiltalende.

Derfor kan det være en god ide, at anvende nogen emojis eller andre tegn, der kan gøre dig mere markant i søgeresultaterne. Du kan f.eks. bruge denne emoji 🥇, som Google tillader i dag (august 2018)

seo synlighed

Ved at lave lignende pagetitels på dine sider, der er søgeoptimeret og fokuseret på at lokke brugeren ind på dit site, skal dit nye website nok få en god start i Google.

Du kan bruge denne skabelon, når du arbejder med at skabe nye page-titels:  

(muligvis emoji) hovedsøgeord | USP 1 (muligvis bøjning af hovedsøgord) | USP 2 (muligvis bøjning af hovedsøgeord)

Husk at en page-title maks må være 487 pixels på mobil og 568 pixels på desktop.

God fornøjelse med at skabe fede page-titels.

Stefan Lave fra Trampolinguiden.dk:

Glem ikke dine longtails – de er guld værd

Vil du have mere trafik på din hjemmeside, er det vigtigt, at du ikke kun går efter at ranke dit primære søgeord. Dine konkurrenter går højst sandsynligt efter det samme søgeord, derfor er det vigtigt at du også husker dine longtails. Dine longtails er nemlig nemmere at ranke højt, hvilket betyder flere salg. Samtidig er en longtail søgning også mere specifik, hvilket forøger chancen for salg.

Eksempel: Hvis du sælger sofaborde, så vil dit primære søgeord være ”Sofabord”, der har 15.000 søgninger. Det er bare meget svært at ranke og formår du ikke at ramme side 1 på Google, så skal du heller ikke forvente noget trafik.

Så gå efter longtails som fx ”Sofabord med opbevaring”, ”Sofabord med skuffer” eller ”Sofabord med hylder”, hvis det giver mening for dine produkter. Du kan finde disse longtails ved at bruge softwares som Ahrefs eller Semrush, som er mine to favoritter.

Martin Hansen fra Compara A/S:

Vi arbejder en del med forskellige artikler relateret til tage. At købe et nyt tag er en utrolig lang købsrejse, men vi ved cirka hvilke søgninger som den starter med. Derfor laver vi indhold, som folk der har udskiftningsklare tage typisk vil søge efter (reparation af tag, udskfiftning af teglsten m.v.) m.v. Målet er ikke at sælge dem et nyt tag, men blot at synliggøre at vi eksisterer.

Fordelen her er, at vi primært går efter non monetized søgninger, som typisk er meget nemmere at ranke på og som ikke udløser særlig mange Adwords-resultater (vi får dermed en større del af kagen). Når vi har folk inde på disse artikler, kan vi præsenterer vores koncept og produkt via remarketing på en lang række andre kanaler.

Det ene udelukker ikke det andet. VI arbejder naturligvis også hårde søgninger, hvor der er skarp konkurrence.

Katinka fra GoLearn.dk:

Vi er begyndt at arbejde med meget konkret indhold, som løser et helt specifikt problem. Vores online kurser er bredde og uddanner brugeren generelt i eksempelvis Facebook markedsføring, Linkbuilding eller SEO, men vi kan ikke ranke de sidder på de specifikke problemstillinger, som en stol del af målgruppe sidder med.  Derfor laver vi ekstremt lavpraktisk indhold.

Det kan illustreres gennem et eksempel fra Microsoft Office Word. Du sidder og arbejder, og lige pludselig får du slået et eller andet til, og pludselig er der mærkeligt tegn i hele dokumentet. Det er words funktion til at synliggøre formateringen i et dokument, og kan være meget forvirrende at se på. Det giver en del søgninger på, hvordan man fjerner ¶-tegnene fra word. Ved at lave en kort artikel, som præsenterer løsningsforslaget, kan du gribe disse søgninger og herfra markedsføre eksempelvis kurser i Word til dem.

Vi prøver at lave indhold, der rammer en masse helt specifikke problemstillinger, for efterfølgende at kunne præsenterer dem for vores mere generelle kurser.

Casper Schneidereit fra Blue Lobster:

Når jeg starter et nyt website op i en ny branche, bruger jeg primært min backlink tracker (i skrivende stund Ahrefs) til at dublikere mine konkurrenters link. Jeg laver en Google søgning på mit primære søgeord og gennemgår linkprofilen på de 15 stærkeste sider. Det kan tage fra et par timer til en hel dag, og typisk finder jeg en lang række potentielle sider.

(1) Sider med brugergeneret indhold. Her kigger jeg på, hvordan mine konkurrenter har fået deres link optaget, og forsøger så at gøre tilsvarende.

(2) Sider med redaktionelt indhold. I første omgang gemmer jeg dem i et excel-ark, og efterfølgende kontakter jeg de enkelte sider, og promoverer mit indhold for dem.

Overordnet plejer det at være en fornuftig køreplan for at få lavet de første links til langt de fleste typer sider.

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.